Tesla bygger gigantfabrikk i Tyskland

Elbilkjempen legger sin første fabrikk i Europa til Grünheide utenfor Berlin.

(tyskpolitikk.no): Tesla-sjef Elon Musk slapp overraskende nyheten etter at han nylig mottok en pris for Teslas modell 3 i den tyske hovedstaden.

Selskapets neste fabrikk, som får navnet «Gigafactory 4», skal bygges i nærheten av Berlin. Teslas etablering i Tyskland kan skape 7000 nye arbeidsplasser.

Kunngjøringen skapte umiddelbart entusiasme på politisk nivå.

– En milepæl for utviklingen

– Når det lykkes å få den beste produsenten i elmobilitetsindustrien hit, er det et positivt signal for den tyske lokaliseringen, sier Stefan Bratzel, leder for Center of Automotive Management ved universitetet for anvendt vitenskap i Bergisch Gladbach.

Også næringsminister Peter Altmaier (CDU) er positiv til avgjørelsen og kaller den et «bevis for attraktiviteten til Tyskland som lokalisering for bilindustrien» og «en milepæl for utviklingen av elektromobilitet og batterikompetanse».

– Den som har visjoner, kommer til Berlin! Velkommen til metropolregionen, Tesla! twitrer Ramona Pop, borgermester i hovedstaden.

Den amerikanske elbilprodusentens andre «Gigafactories» ligger i Nevada, New York og Shanghai.

Skal bygges raskt

Fabrikken skal bygges i Grünheide, som grenser til Berlin i sørøst. Gigafactory 4 vil dermed ligge i nærheten av den utskjelte og uferdige Berlin Brandenburg lufthavn «Willy Brandt».

Berlin Brandenburg lufthavn er flyplassen som ble påbegynt i 2006 og opprinnelig skulle åpnes i 2011, men fortsatt ikke er åpnet i 2019.

– Vi må definitivt ha et høyere tempo enn flyplassen, slår Musk fast.

Selskapet vil begynne å bygge Gigafactory 4 allerede i første kvartal 2020 og starte produksjonen i slutten av 2021. Det regnes for å være en ambisiøs plan med tanke på de juridiske formalitetene som må på plass først.

– Vi må sikkert akselerere det ene eller det andre i forvaltningen, sier næringsministeren.

Gigafactory 4 skal produsere batterier, drivlinjer og Teslas nye modell Y, og skal dimensjoneres for en produksjon av 150 000 kjøretøy per år. I tillegg til fabrikken i Brandenburg, får Berlin et ingeniør- og designsenter av Tesla.

Får milliardstøtte av delstaten

Siden det er attraktivt å få en bilfabrikk og en mengde nye arbeidsplasser, er det vanlig i bransjen å få offentlig støtte til et slikt prosjekt, slik Teslas fabrikker i USA og Kina har fått. Det er imidlertid uvisst om Musk vil få støtte av Tyskland føderalt.

– Subsidier har hittil ikke vært diskutert, opplyser Altmaier.

Derimot får Tesla et bidrag fra delstaten Brandenburg. Jörg Steinbach (SPD), næringsminister i delstatsregjeringen, vil ikke oppgi et bestemt beløp, men forteller at det dreier seg om flere milliarder euro fra delstaten med 2,5 millioner innbyggere.

I tillegg vil delstaten ruste opp infrastrukturen i området for å møte utviklingen.

Valgte bort Storbritannia

Andre lokaliseringer var også aktuelle for elbilprodusenten. Storbritannia og grenseområdet mellom Tyskland og Frankrike ble vurdert.

Ifølge Dietmar Woidke (SPD), som er regjeringssjef i Brandenburg og har vært involvert i hemmelige forhandlinger med Tesla i seks måneder, ble det utslagsgivende at regionen er ledende på forsyning av fornybar energi.

– Klimavennlige produkter kan vi også produsere klimavennlig, påpeker Woidke.

I tillegg ble Storbritannia valgt bort på grunn av usikkerhet forbundet med landets forhold til EU og mulige handelsbarrierer i fremtiden.

– Brexit gjorde det for risikabelt å reise en gigafabrikk i Storbritannia, sier Tesla-sjefen.

Det er viktig for Tesla å ha tilgang til EUs indre marked, som ekskludert Storbritannia består av mer enn 450 millioner mennesker. En fabrikk i EU er også attraktivt for Tesla på grunn av trusselen om en eskalering av USAs handelskrig mot EU og mulige tollsatser som kan ramme den transatlantiske bilhandelen.

Elbiler i vekst

For den etablerte tyske bilindustrien medfører Gigafactory 4 økt konkurranse både om kundene og om kompetansen. Tesla er imidlertid allerede til stede på markedet.

Elbilgiganten har så langt i 2019 oppnådd en markedsandel på 17,6 prosent i det tyske elbilmarkedet og er dermed markedsledende foran franske Renault og tyske BMW, som er på henholdsvis andre og tredje plass. Tesla har solgt særlig mange av sin modell 3.

Elbiler utgjør kun omtrent ti prosent av alle nye personbiler i Tyskland. Antall elbiler i landet har imidlertid vokst raskt de siste årene fra kun 2 307 i 2011 til 53 861 i 2018 og videre til 83 175 i 2019.

Dessuten satser Tyskland på utvikling av batterier. Landet skal investere rundt 1000 milliarder euro i produksjon av litiumbatterier i tillegg til at en batteriforskningsfabrikk skal bygges i Nordrhein-Westfalen.

– Det er viktig at Tyskland ikke gjør seg avhengig av kinesiske, koreanske eller amerikanske foretak, mener Bratzel.

Foto: Teslas nye “Cybertruck”. Foto: Tesla.com.

Erlend F. Aalbu

Erlend F. Aalbu er skribent for tyskpolitikk.no. Han var utvekslingsstudent ved Universität Mannheim i 2014 og praktikant ved Norsk-tysk handelskammer i 2015. Han er siviløkonom fra NHH og jobber til daglig med IT-løsninger i energibransjen.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: