Reduserer billettprisene med 10 %

Det er blitt billigere å reise med tog i Tyskland og snart blir det også lettere, takket være regjeringens klimapakke. 

(tyskpolitikk.no): Nordmenn flest forbinder kanskje Tyskland med Audi, Mercedes Benz og fartsgrenseløse Autobahn. Men tyskere kjenner også andre fremkomstmidler enn bilen. For et land preget av flate strekninger samt mange store og små byer, utgjør skinnetransporten en vital del av reiseinfrastrukturen.

Det var dermed mange som kunne juble da Deutsche Bahn, Tysklands statlige togselskap, på tampen av fjoråret annonserte at alle deres billettpriser skulle senkes med 10 prosent.

Fra 1. januar trådte endringene i kraft. De som fryktet en liten skrift nederst kunne puste lettet ut – de nye prisene gjaldt samtlige langdistansebilletter og rabattkort.

Klimapakken gir resultater

Det var dog ikke godhjertethet fra Deutsche Bahns side som forårsaket prissenkningen.

Bak det hele ligger den tyske regjeringens nye klimapolitikk, nærmere bestemt den såkalte klimapakken, en rekke tiltak som skal sørge for at Tyskland når Paris-avtalens klimamål innen 2030.

For å få flere mennesker til å reise med tog, har regjeringen besluttet å redusere momsen på alle langdistansetogbilletter fra 19 til 7 prosent. Det er dette vedtaket Deutsche Bahn nå lar kundene komme til gode.

Det er forøvrig ikke første gang redusering av moms på togreiser er et tema i tysk politikk.

Større krafttak venter

Togselskapet regner med at momssenkningen vil føre til en økning på minst fem millioner passasjerer i året. Deutsche Bahn har allerede et frynsete rykte blant tyskere hva punktlighet angår, og dersom den økte passasjerbelastningen skal kunne imøtekommes, trengs nye investeringer.

Følgelig ble det allerede tidlig i 2019 lagt frem store planer for det nye tiåret om utbygging av skinnenett og modernisering av vogner. Samferdselsdepartementet kaller prosjektet «Deutschlandtakt». Målet er hyppigere avganger, færre forsinkelser og flere ruter.

Moroa betaler klimapakken for, i hvert fall er det her regnestykket er gjort. Ifølge denne skal nemlig mange titalls milliarder euro pumpes inn i Deutsche Bahn de neste årene.

– Vi har alltid sagt at Tyskland trenger en sterk skinne. Nå får Tyskland en sterk skinne, var styrelederen i togselskapet sin entusiastiske kommentar til klimapakken i september.

En sårt trengt klimapolitisk seier

Regjeringens klimapakke har ikke vært skånet for kritikk. Samtidig som CO2-avgifter har blitt kritisert av det liberale partiet, tordner miljøaktivister og De Grønne, som hevder at tiltakene er langt ifra tilstrekkelige.

De nedsatte togprisene representerer med andre ord en liten, men etterlengtet klimapolitisk seier for regjeringen. De er et direkte resultat av klimapakken, berører en stor gruppe borgere og oppfordrer til klimavennlig adferd.

Er man vitne til en klimapolitikk som fungerer? Enn så lenge er man er i hvert fall vitne til en klimapolitikk som staten punger ut for.

Foto: https://www.flickr.com/photos/125964311@N05/

Tobias Eid Barland

Tobias Eid Barland er skribent for tyskpolitikk.no. Han studerer historie og statsvitenskap ved Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, og har tidligere bodd i Berlin. Tobias har også skrevet om Tyskland for nettstedet iEuropa.no.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: