Kristendemokratelig krise

Rundt fire uker før forbundsdagsvalget, blinker nødlampene for fullt hos Unionen (CDU/CSU). Det er ikke lenger urealistisk med en kansler fra et annet parti.

Det er bare noen få uker siden kristendemokratenes kanslerkandidat Armin Laschet var soleklar favoritt for å ta over etter forbundskansler Angela Merkel. Siden juli befinner partiet seg i en nedadgående spiral, og hovedmålet med å beholde kanslersetet er i fare.

«Knapt noen har startet kampen om det høyeste embetet i republikken på en mer uheldig og klønete måte», konkluderer avisen Der Spiegel.

Kristendemokratene sliter med kanslerkandidaten sin. Ingen annen kanslerkandidat fra partiet har vært så upopulær enn Laschet er nå.

Ifølge en undersøkelse har nesten tre fjerdedeler av de spurte en negativ oppfatning av ministerpresidenten i Nordrhein-Westfalen (NRW), selv i Unionen står mindre enn halvparten bak kandidaten sin. Laschet trekker også sitt eget parti ned. Partiet, som stort sett har ledet på meningsmålingene, bortsett fra en kort periode i april/mai, ligger nå bare22 prosent. Det er like mye som sosialdemokratiske SPD og deres kanslerkandidat Olaf Scholz, som har fått et oppsving den siste tiden.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Kan Laschet håndtere kriser?

Grunnen til dette ligger i de mange feilene han har gjort. Mannen fra Aachen har levert katastrofale bilder de siste ukene.

Da Tyskland ble rammet av store oversvømmelser i juli, sto Laschet og lo i bakgrunnen under en pressekonferanse der forbundspresidenten Frank-Walter Steinmeier snakket om ødeleggelsene. Bildene gikk viralt på nettet og forårsaket forvirring og forferdelse hos mange.

– Laschet ler mens landet gråter, skrev avisen Bild .

Under flomkatastrofen oppsto inntrykket av at 60-åringen ikke er i stand til å håndtere kriser.

– Med Laschet sin latter ble innbyggerne minnet på den joviale Laschet, som unde koronakrisen hverken ble oppfattet som egnet til å håndtere krisereller ble oppfattet som alvorlig nok, konkluderer statsviteren Albert von Lucke.

I flomområdet fikk kandidaten føle ofrenes sinne. Han ble til og med fornærmet som en «kjempestor taper». På et annet tidspunkt snakket ministerpresidenten fra delstaten Nordrhein-Westfalen med et flomoffer som sto gjennomvåt i regnet, mens han sto tørt under en paraply holdt av en ansatt.

– Politisk krisekommunikasjon fungerer alltid på to nivåer. Det ene er innholdet. Det andre nivået er bilder, bevegelser og følelser. Utfordringen er på den ene siden å være empatisk, å gi folk håp, og på den andre siden å gi overbevisende krisehjelp og å takle årsakene, skriver avisen Der Spiegel .

Söders destruktive valgkamp fra sidelinjen

Den interne maktkampen mellom CDU-partileder Laschet og CSU-partileder Markus Söder om kanslerkandidaturet kaster fortsatt sine skygger. Forholdet mellom søsterpartiene CDU og CSU er fortsatt dårlig.

Laschet må motivere en grasrota i partiet, som på sin side helst ville ha kjempet for Söder. Samtidig lar CSU-partilederen aldri glipp av muligheten gå fra seg til å påpeke at han ville vært den bedre kandidaten. Siden han ble beseiret av CDU-partilederen, har han ikke gjort mye for å bedre bildet av kanslerkandidaten sin.

Tvert imot gjør hans kalkulerende angrep på sin egen kandidat problemet enda verre:

– Grunnen til de dårlige målingene ligger ikke i Bayern, sier 54-åringen og kritiserer dermed indirekte Laschet og CDU.

Likevel ser også Söder den alvorlige situasjonen og advarer mot faren for et flertall utenfor Unionen.

– En ting er klart: det blir svært jevnt. Så vi må endelig begynne å kjempe. Alt eller ingenting, sier CSU-partilederen.

– Det er en fare for en vri til venstre uansett om det er gjennom en trafikklyskoalisjon (en koalisjon mellom SPD, Grüne og FDP, red. anm.) eller en rød-rød-grønn koalisjon (SPD, Grüne og Die Linke). Til slutt betyr det skatteøkninger, økonomiske ulemper og usikre tider, angriper mannen fra Bayern de politiske konkurrentene.

«Valgkamp fra helvete»

Både Laschets krisehåndtering og konflikten med det bayerske søsterpartiet blir fulgt med stor bekymring i CDU. Kanslerkandidaten blir i økende grad presset av sine egne til endelig å komme offensiven.

I interne chatgrupper uttrykker ansatte, politikere og frivillige sin misnøye med valgkampen. Et gruppemedlem beskrev den nåværende kommunikasjonsstrategien som «valgkamp fra helvete».

– Det ville vært bra om kanslerkandidaten vår også ville markere seg på de politiske sakene våre, klager CDU-parlamentariker Michael von Abercron.

– Valgkampen virker improvisert, programmet mangler noe mot og et snev av kreativitet, konkluderer Der Spiegel.

Ifølge statsviteren Jürgen Falter mangler Laschets valgkamp både ledelse og klare posisjoner som Unionen kunne dra nytte av.

Kanslerkandidaten valgte imidlertid denne strategien selv i håp om at en lavmælt valgkamp skulle føre til at andre kandidater gjør feil, og at man så kunne holde på sine gode målinger. Angela Merkel vant flere valg på denne måten, og SPD-kanslerkandidat Olaf Scholz ser ut til å lykkes med denne strategien.

Foto: https://www.flickr.com/photos/dirkvorderstrasse / Dirk Vorderstraße.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: