CSU vil fjerne moms på togreiser

– Velkommen etter, svarer die Grünen.

(tyskpolitikk.no): Bayerns ministerpresident Markus Söder kom med overraskende toner i et intervju med avisen Welt am Sonntag sist søndag.

– Jeg vil ikke fortelle folk om de skal ta fly eller tog. Men jeg ønsker å gjøre det så attraktivt å ta tog at folk ikke flyr mer på korte distanser, uttalte lederen for Angela Merkels søsterparti CSU (Christlich Soziale Union).

Han foreslo å fjerne momsen på alle togreiser, noe som vil bety en reduksjon på 19 prosent. Det kan likevel bli vanskelig med gjeldene EU-reglement. – Momsen er sterkt regulert i Europa, påpeker skatteforsker Stefan Bach overfor Spiegel Online.

Også partiets gruppeleder i forbundsdagen og tidligere samferdselsminister Alexander Dobrindt har kastet seg på bølgen og har tatt til orde for å innføre en høyere avgift på innenlandsflyvninger.

På de fleste kommer det som en overraskelse at et parti som vanligvis setter markedskrefter og bileiere foran klimahensyn plutselig har begynt å snakke høyt om temaet.

Unionspartiene (CDU/CSU) ønsker likevel å unngå de mest upopulære tiltakene. I følge Spiegel Online ønsker partiene å innføre en form for nasjonale klimakvoter heller enn skatt på CO2.

Det får noen til å stusse på grunn av EUs utskjelte kvotesystem, men partiet lover å unngå dette ved å innføre færre kvoter enn EU har gjort.

Die Grünen: – Velkommen etter

I miljøpartiet die Grünen er man fornøyd med med at det nå endelig snakkes om klimatiltak også i unionen.

– Det er bare hyggelig når det lyttes til klimaargument. Markus Söder er hjertelig velkommen til å slutte seg til oss, svarte partileder Robert Habeck på Söders utspill.

Die Grünen tok på sin side nylig til orde for å kutte alle subsidier til flytrafikken.

– Dagens insentiver er malplassert. Flyselskapene betaler ingen drivstoffavgift, mens togselskapene må betale for å bruke strømnettet, sa 49-åringen nylig i et intervju med Spiegel Online.

Den populære partilederen får støtte fra sin parlamentariske nestleder Oliver Krischer, som la til at “CSU har hatt samferdselsdepartementet i flere år nå, og kunne ha slettet momsen på togreiser om de hadde ønsket det”.

Jobber med klimapakke

Söders utspill må ses i sammenheng med en klimaplan som den tyske regjeringen planlegger. Andreas Jung og Georg Nüßlein, henholdsvis parlamentarisk nestleder for unionen og CSU-medlem i forbundsdagen, er nemlig i gang med å sy sammen en klimapolitikk som både skal redde kloden, men først og fremst skal stoppe velgerflukten til die Grünen.

I tillegg til den nevnte kvotehandelen er teknologiske opprustninger og investeringer i kollektivtilbudene blant forslagene. Etter planen skal regjeringen avgjøre klimapakkens skjebne 20. september.

Så sent som onsdag kunngjorde finansminister Olaf Scholz (SPD) at regjeringen vil legge til rette for flere el-biler og kollektivreisende gjennom skattemessige fordeler.

Det største hinderet blir likevel å få regjeringspartner SPD (Sozialdemokratische Partei Deutschlands) med på notene, da sosialdemokratene ønsker å gå lenger i klimapolitikken.

Balansegang med delstatsvalg

Samtidig som CDU/CSU ønsker å gjøre noe for klimaet og å stoppe velgerflukten til die Grünen, må de balansere dette opp mot valghensyn.

En av Tysklands største kullregioner, Lausitz, ligger nemlig i delstatene Sachsen og Brandenburg, hvor det avholdes delstatsvalg om én måned. Det sier seg selv at en aktiv klimapolitikk ikke er det befolkningen der trakter høyest etter.

Høyrepopulistiske AfD (Alternative für Deutschland), som kan bli største parti i begge de to delstatene, profilerer seg for videre drift av kullkraftverkene i området.

Samtidig som Unionen leter etter løsning fortsetter gjennomsnittstemperaturen på jorda å stige. Da kan de i det minste skryte av at Tyskland nå har flere el-biler enn Norge. Bare litt dumt at de ikke tok høyde for at det bor 78 millioner flere i forbundsrepublikken.

Foto: Pixabay.com

Einar Haarr Dyvik

Einar Haarr Dyvik studerer statsvitenskap ved Albert-Ludwigs-universitetet i Freiburg. Tidligere praktikant ved den norske ambassaden i Berlin. Skribent for tyskpolitikk siden oppstarten i 2017.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: